Tvorba plosneho spoje

Dusan Dolezal dusan at zoner.com
Mon Aug 13 14:45:52 CEST 2001


Taky jsem driv maloval tistaky trubickovym perem, ale pak mi nejak
onemocnelo a uz jsem ho nesehnal (uz se asi nevyrabi). Tak jsem celkem
uspesne vyzkousel fix na plosne spoje z GM. Podminkou je ale leptani v
Chloridu (pouzivam "leptaci kapalinu" z GM), HCL + peroxid je na to moc
agresivni. Na nejaky mensi veci je to rychlejsi nez fotocesta. Desku je
skutecne dobre polozit na hladinu, leptani je rychlejsi, protoze odleptana
med klesa ke dnu. Nedovedu si predstavit, jak by mohla byt pulka desky
nedoleptana a pulka podleptana. To by musela byt nejak spatne ponorena (pri
pokladani na hladinu medi dolu pozor na vzduchove bubliny!). Podle me byla
deska podleptana cela, jenom tam kde nebyla cela vyleptana to nebylo videt.
Chyba bude asi v prilis agresivni lazni, malo kryci barve, nebo obojim.

Na fotocestu pouzivam desky s nanesenou vrstvou, s emulzi ve spreje nemam
zadne zkusenosti. Leptam opet v Chloridu celkem bez problemu. Resp. jeden
problem by byl - kam s nim (s vycerpanym roztokem). Asi nejchoulostivejsi
casti je spravny osvit - kdyz to clovek dela poprve, je potreba chvilku
experimentovat s delkou osvitu a vzdalenosti vybojky. Taky se mi stalo, ze
jsem mel malo zredeny leptaci roztok na emulzi - vyleptalo mi to i
neosvetlena mista.

Dusan Dolezal

-----Original Message-----
From: owner-hw-news at list.gin.cz [mailto:owner-hw-news at list.gin.cz]On
Behalf Of Cihak at dkv.lbc.cdrail.cz
Sent: Monday, August 13, 2001 1:40 PM
To: hw-news at list.gin.cz
Subject: RE: Tvorba plosneho spoje


V tom dotazu chybi dve podstatne informace. Cim to bylo namalováno (jakou
barvou) a cim to bylo leptáno.

Ja jsem leta pouzival kapalinu pro malovani plosnych spoju - takovou tu
cervenou, lepivou. Prodavala se jeste za komancu - ted maji neco podobneho
napr v GM, ale nevim, zda to je to same. Pouzivam stale tu puvodni a vypada
to, ze s ni budou malovat jeste mi prapravnuci :-)). Pro leptani smes 3%
peroxid vodiku + kyselina solna z drogerie v pomeru 1:1. Ten roztok je dost
agresivni i vuci barve a nevydrzi to kazda.
Velmi dulezita je priprava desky pred kreslenim. Ja ji vzdy nejprve vylestim
do zrcadloveho lesku silichromem. Deska zustane nepatrne mastna a barva se
nerozpiji.
Kdysi jsem zkousel technicka pera a nefungovalo to s nima - bublinky -
podlepravalo se to. Musel jsem prejit zpet na bezna otevrena trubickova pera
- s nimi to funguje.
Desku se opatrne polozi na hladinu leptaciho roztoku (leptanou stranou do
roztoku). Ona zustane plavat na povrchove blance a lepta se daleko rychleji
(neptejte se me proc). V roztoku to musi zustat co nejkratsi dobu - driv
nebo pozdeji to zlikviduje i tu barvu.
Nejtenci caru pouzivejte 0,5mm - tenci se podleptaji - lepsi 0,8mm.

Ted pouzivam fotocestu - problemy stejne, jen to neni nutno malovat rucne a
lze jit na cary cca 0,3mm.



-----Original Message-----
From: Snail Instruments [mailto:snail at iol.cz]
Subject: Re: Tvorba plosneho spoje


>mam jednu zacatecnickou otazku.Tento vikend jsem tvoril plosny spoj
klasickou
>metodou kresleni pomoci TRUBICKOVEHO PERA (400x250mm rozmery spoje) ...
vyhral
>jsem si s nim neco prez hodinu ... po leptaci lazni ho byla pulka
podleptana a
>ta druha nedoleptana ... byl jsem do bela.







More information about the HW-list mailing list