bezdratovy prenos dat

Marek Pavlù marekpavlu at mybox.cz
Mon Mar 3 21:08:04 CET 2003



//-----Original Message-----
//From: owner-hw-news at list.gin.cz [mailto:owner-hw-news at list.gin.cz]On
//Behalf Of Pavel Hudecek
//Sent: Sunday, March 02, 2003 12:40 PM
//To: hw-news at list.gin.cz
//Subject: Re: bezdratovy prenos dat
//
//
//Vzoce se zakladnimi jednotkami jsou vhodne pro teoreticke ucely
//(napr. kdyz chcete odvodit jiny vzorec), ale k vlastnimu vypoctu
//se uz moc nehodi, protoze takovy vypocet obnasi navic prevody
//a pocita se potom obvykle s dlouhymi cisly, ktera obsahuji velky
//pocet nul, nebo musite zadavat exponenty. V obou pripadech je to
//prace navic a s nulami jeste hrozi riziko snadneho preklepu. Nakonec
//mate jakesi nic nerikajici dlouhe cislo, ktere zase musite prevest.

Za prve si nemyslim, ze je nutne pouzivat dlouhe zapisy nul,
k tomu mame prece jednoduchy zpusob zapisu s exponentem.
Takto prece muzu zapsat cislo i po prevodu.

Ze by slo jen o teoreticke ucely, s tim nesouhlasim,
protoze v pripade pouziti cisel s exponentem se velmi jednoduse krati
a upravuje vztah, nakonec z toho casto vypadne zlomek
a vysledek je uplne stejny jako v pripade upraveneho zakladniho vztahu.
Sice musim umet zachazet s exponenty, ale kdyz se naucim zakladni vzorec,
tak do nej muzu placnout hodnotu v jednotce, ktera je zakladni.
Nemusim si pamatovat deset rovnic, ktere popisuji stejny jev.

Navic prevody jsou naplni uciva ZS.

//
//Na el. krouzku zasadne ucim deti, aby do vzorcu zadavaly cisla
//tak jak jsou a nasledne odvodily, v jakem nasobku vysel vysledek.
//Pokud resite nejaky slozitejsi obvod, pocitate vicekrat, ale protoze
//hodnoty byvaji stejneho radu, odvozeni spravne predpony vysledku
//provedete jen jednou.
//

Ano, to je presne to ce se mi nelibi.
Neberte to prosim jako urazku, ale
domnivam se, ze ukazat prave deckam obecnost reseni je lepsi.
Nakonec to vidim skoro kazdy den u svych spoluzaku.
Skola nas neuci resit veci obecne, ale ukaze, jak vyresit to ci ono
v konkretnim pripade.
Problem tohoto pristupu je o ztrate svobody.
Jestlize si mysli, ze mamji urcity postup pro urcitou vec,
tak se ji nesnazi aplikovat na neco jineho.
Nakonec kdyz vidi, ze cast jejich vedeni
je mnohem obecnejsi a ma vyznam, tak civi s uzasem.

Myslim, ze by bylo lepsi ucit takovym zpusobem,
aby lidi dovedli resit ruzne problemy s omezenym,
ale zato obecnym zakladem.

Stejne tak to vidim u problemu s upravenymi vzorci,
vdyt je muzeme resit obecne.
Nema prece smysl pro kazdy jednoduchy vztah odvozovat rozmer jednotky.
Lepsi je naucit se obecny zpusob reseni
a v konecnem dusledku byt schopen resit obecne i
neznamy problem.


//U casto pouzivanych veci rovnou uvadim vhodne tvary. Napriklad
//ohmuv zakon doporucuji implicitne pouzivat s mA, V, kOhm,
//nebot to je v elektronice nejcastejsi situace.
//
//Osobne si myslim, ze jsou mezi nami lide, jenz nepochopili,
//ze predpony jsou u jednotek proto, aby nam setrily praci;-)

Praci by setrit mely, prece nubudeme psat.

0.000000001F misto 1nF

Ale stejne tak si nemyslim, ze by se to melo precenovat.
Vzorce by mely byt obecne, navic nam to poskytne moznost testovat
spravnost vztahu.

//
//S decibely je to podobne, tedy jejich pouzitim se zbavime spousty
//nul a cely vypocet se zprehledni. Kdyz si na ne zvyknete, vubec
//necitite potrebu prevadet na "normalni" jednotky. Kdyz do prijimace
//vleze -110 dBm je jasne, ze je to hodne malo a ze se to asi bude muset
//zesilit. Kolik je to fW nikoho zajimat nemusi (pokud by zajimalo, tak je
//to 10^(-11) mW = 10^(-14) W = 10 fW).

Nemyslim si, ze se to da takto zjednosusit.
Kdyz znate impedanci vstupu zesilovace, tak muzete urcit,
jake napeti se dostane na jeho vstup.
Kdyz znate zisk zesilovace, pak znovu znate vystupni napeti zesilovace.
Ale z holeho cisla v decibelech(bez prepoctu je to k nicemu).

Ale v praxi casto potrebujete vedet, jaky vstupni vykon,
na jakou vstupni impedanci privadite.
Zvlaste pokud mate zajistit dostatecnou uroven napeti nasledujiciho bloku.

Nevim, ale nechtel bych nikomu vysvetlovat, ze jsem se
navrhl zesilovac spatne, proto se neco dalsiho zdrezelo, atd atd.
Jen proto, ze se mi nechtelo spocitat par rovnic na pet minut.


//
//Kdyz vim, ze potrebuji napriklad zesilit signal o cca 50 dB, je na prvni
//pohled jasne, ze k tomu muzu pouzit 4stupnovy zesilovac s tranzistory
//se ziskem neco pres 12 dB (tento udaj je pochopitelne v DS uveden
//pouze v dB).
//
//Pavel Hudecek
//----------------------------------------------------
//http://www.diametral.cz
//


Ale take nejdrive musim vedet, ze potebuji
zesilit o 50dB.

A k tomu musim znat prevod na logaritmy.
A vztahy existuji dva, protoze si to vynutila definice vykonu.

dB=20log(I/I0) = 20log(U/U0) = 10log(P/P0)

Takze kdyz se zmylim, tak bud dostanu zesilovac s dvojnasbkem zisku,
ktery nejspis nasledujici blok zahlti a nebo s polovinou,
coz je zase moc malo.

A tak si myslim, ze je mi lepsi vedet, kolikrat zesiluje ten ktyrstupnovy zesilovac.
Jake napeti mam na vstupu a jake ma byt na vystupu.

K tomu celemu zazraku nepotrebuji zadne logaritmy.

Uout>=Uin*A

Matematika prvniho stupne ZS.


Marek Pavlu
---
Avast: Odchozí zpráva vyhodnocena jako čistá
Datum a čas testování: 3.3.2003 21:05:24
Datum virové databáze (VPS): 28.2.2003
Avast! antivirus od Alwil Software



Avast32 (VPS 28.2.2003): zprava neobsahuje virus




More information about the HW-list mailing list